tirsdag 4. juni 2013

Elever med mye prøver og lekser får dårligere karakterer

Forskningsinstituttet NIFU har nylig lagt ut en undersøkelse, utført blant 9.- og 10.-klassinger i tillegg til hos 1.-klassinger på videregående skole. Rapporten skrevet i forbindelse med undersøkelsen viser at elever som har mange vurderinger i snitt får dårligere karakterer enn de med mindre. Men som ved de fleste saker så finnes det forskjellige sider av én sak.

Det generelle som går gjennom hele artikkelen er at de med mange vurderinger får dårlige karakterer, men dette trenger ikke å være helt korrekt. Videre i artikkelen er det snakk om at dersom elevene får skikkelig tilbakemelding på lekser og/eller prøver og ikke bare et tall så vil dette hjelpe dem på god vei. En kort, men presis tilbakemelding vil hjelpe eleven til å forbedre seg i fremtiden når han vet hva han har gjort galt i de foregående testene. Dette er noe jeg vil si meg helt enig i og dette tror jeg er et viktig poeng. Dersom man vet hva man gjør gale så kan en greie å fikse dette.

Videre i artikkelen kommer man inn på et punkt der elever sier at de har veldig masse lekser, med høringer. Dette kan være problematisk for noen, mens for andre kan det være veldig greit. Dersom dette innlemmes som en del av undervisning og det ikke stjeler for mye tid er dette en fin måte å inkludere alle på og dette er positivt på mange måter. Man får vite om man har gjort riktig og man får gjerne videre motivasjon til arbeid dersom det gir en mestringsfølelse å gjøre disse oppgavene/leksene riktig. Så lekser er nok smart, men ikke helt nødvendig. Det kan hjelpe en med å få høyere karakter, men dette trenger ikke å være tilfelle hos alle. Derfor vil jeg si at det er viktig med skole tilpasset hver enkelt elev på mange måter.


Personlig så vil jeg si at en blanding av vurderinger og undervisning er det riktige opplegget, men det bør verken være for få eller for mange prøver. Dette konstaterer også artikkelen med, noe jeg tror mange andre også vil være enig med. Men alt i alt så ligger mesteparten av ansvaret på elevene og det er deres plikt å gjøre det som er nødvendig og gi beskjed dersom det blir for mye eller for lite av det ene eller andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar