Forskningsinstituttet NIFU
har nylig lagt ut en undersøkelse, utført blant 9.- og 10.-klassinger i tillegg
til hos 1.-klassinger på videregående skole. Rapporten skrevet i forbindelse
med undersøkelsen viser at elever som har mange vurderinger i snitt får
dårligere karakterer enn de med mindre. Men som ved de fleste saker så finnes
det forskjellige sider av én sak.
Det generelle som går gjennom hele artikkelen er at de med
mange vurderinger får dårlige karakterer, men dette trenger ikke å være helt
korrekt. Videre i artikkelen er det snakk om at dersom elevene får skikkelig
tilbakemelding på lekser og/eller prøver og ikke bare et tall så vil dette
hjelpe dem på god vei. En kort, men presis tilbakemelding vil hjelpe eleven til
å forbedre seg i fremtiden når han vet hva han har gjort galt i de foregående
testene. Dette er noe jeg vil si meg helt enig i og dette tror jeg er et viktig
poeng. Dersom man vet hva man gjør gale så kan en greie å fikse dette.
Videre i artikkelen kommer man inn på et punkt der elever
sier at de har veldig masse lekser, med høringer. Dette kan være problematisk
for noen, mens for andre kan det være veldig greit. Dersom dette innlemmes som
en del av undervisning og det ikke stjeler for mye tid er dette en fin måte å
inkludere alle på og dette er positivt på mange måter. Man får vite om man har
gjort riktig og man får gjerne videre motivasjon til arbeid dersom det gir en
mestringsfølelse å gjøre disse oppgavene/leksene riktig. Så lekser er nok
smart, men ikke helt nødvendig. Det kan hjelpe en med å få høyere karakter, men
dette trenger ikke å være tilfelle hos alle. Derfor vil jeg si at det er viktig
med skole tilpasset hver enkelt elev på mange måter.
Personlig så vil jeg si at en blanding av vurderinger og undervisning
er det riktige opplegget, men det bør verken være for få eller for mange
prøver. Dette konstaterer også artikkelen med, noe jeg tror mange andre også
vil være enig med. Men alt i alt så ligger mesteparten av ansvaret på elevene
og det er deres plikt å gjøre det som er nødvendig og gi beskjed dersom det
blir for mye eller for lite av det ene eller andre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar